Er zijn steeds meer kinderen die je tegenwoordig niet begrijpend aankijken, wanneer je hen vraagt of ze internet in huis hebben. Internet kennen ze niet, maar facebook of google wel. Het zegt een en ander over hoe we evolueren. De generaties van nu hebben zich helemaal losgemaakt van de schizofrenie tussen de echte en virtuele wereld, waar de dertig –en veertigjarigen van vandaag mee zijn opgegroeid.
In de jaren negentig en 2000 had je de online- en de offlinewereld, als twee parallelle universa met elk hun wetmatigheden. Zoekrobots waren je gids in die andere wereld, waar je op de duur zelfs een andere identiteit kon aannemen. De hype rond second life ging helemaal op in de idee van een tweede, gescheiden werkelijkheid naast de onze. De laatste 15 jaar zijn die twee werelden steeds meer gaan ‘blenden’ tot ze vandaag de dag simpelweg in elkaar overgaan.
hyperconnectiviteit
Cruciaal daarin is natuurlijk de hyperconnectiviteit van de nieuwe generatie consumenten. De opgroeiers van vandaag zijn vergroeid met hun mobieltjes. Ze zijn 7 op 7, 24 uur aan een stuk in connectie met de wereld. En we evolueren naar een toekomst van ‘the internet of things’ waarin onze ijskasten boodschappen doen en onze auto’s de afspraken met de garage maken.
Deze constante verbinding met een wereldwijd netwerk van kennis en data, die zeer persoonlijke info op maat kan genereren, maakt dat we ‘het internet’ niet meer gaan beschouwen als een andere realiteit. Facebook, instagram en snapchat zijn geen gidsen meer in de parallelle wereld, het zijn producten en merken die ons in ‘real-time’ meerwaarde bieden.
samensmelting
We leven met andere woorden in een wereld waarin dimensies samensmelten en elkaar dermate versterken dat we in een rollercoaster van innovaties terechtkomen. Waarin niets nog onmogelijk lijkt en we als magische merlijnfiguren onze wereld dag na dag maakbaarder maken. Zeg nu zelf, in welk toverstokje hadden we 20 jaar geleden moeten geloven om aan te nemen dat het mogelijk zou zijn dat je via de telefoon contact kon leggen met de mogelijke liefdes-van-je-leven in een straal van 2 kilometer rond de plaats waar je je bevindt? En de tender-hype is nog maar een fractie aan magische toepassingen die we meemaken en nog voor ons liggen. Of kijk naar het dorp dat onlangs in China werd… geprint, naar google-glass dat informatie uit die andere dimensie zichtbaar maakt op elk moment van de dag of naar de ibeacons van Apple die er morgen voor zorgen dat je telefoon je meteen een korting-op-jouw-maat geeft als je jouw favoriete winkel binnenstapt.
authenticiteit
We worden een steeds compacter netwerk van unieke individuen, organisaties en bedrijven die van elkaars meerwaarde kunnen leren en profiteren. In dat relatienetwerk heeft het geen zin je anders voor te doen dan je bent. Want dan mis je de kans op contacten, connecties en informatie die je échte meerwaarde kunnen geven. Er is dus steeds minder ruimte om jezelf niet te zijn. Voor mensen, maar ook voor bedrijven. We groeien dus naar een context waarin ervaringen intenser worden, belevingen rijker en percepties authentieker.
We hebben second life eigenlijk geïntegreerd in ‚real life’, met een exponentiële dimensie tot gevolg. Waarin we de magie van de werkelijkheid onze verbeelding ver zal overstijgen.
Categorieën:consumenten, marketing en communicatie